WestMarket er åbnet – hurra for endnu et madmarked

I denne uge åbnede WestMarket på Vesterbro, og København fik endnu et madmarked. En ganske fin tilføjelse til byen, må jeg sige. Jeg elsker virkelig de mange madmarkeder der i disse år vælter frem.

Jeg var ellers lidt skeptisk da jeg først hørte om ideen. Når man nu er vokset op i kvarteret, og mindes den forbandelse der hviler over denne evige spøgelsesarkade. Den blev oprindeligt kaldt Broadway Passagen, men trods ombygning efter ombygning, og utallige navneskift, er den aldrig blevet nogen succes – og er altid endt lige uhyggelig og forladt, trods mange store planer og håb gennem tiderne. Jeg husker som barn, da den blev kaldt Vester Gågade, og stort set kun husede en skummel pornobiograf mellem de tomme butikslokaler. Hvor den ene håbefulde iværksætter efter den anden prøvede lykken med en biks, men hver gang lige meget uden held. Jeg husker den tomme restaurant der lå der gennem en længere tid. De forsøgte ihærdigt, men den forblev lige tom hver gang man gik forbi. Tom som i helt tom.

Med sin lidt mærkelige placering, lidt for langt fra Værnedamsvej, lidt for langt fra Enghave Plads med den kommende metrostation, lidt ved siden af den naturlige rute at gå hvis man vil fra Istedgade til Vesterbrogade – Vesterbros to hovedstrøg. Ikke et naturligt sted at lægge et nyt madmarked. En ny fiasko var mere end nærliggende at forestille sig.

Lovende start

Men nu har jeg så besøgt WestMarket. To gange, de sidste par dage. Og jeg må sige at min skepsis er blev gjort til skamme. Det er faktisk et ganske fint madmarked de har fået banket op, og de har virkelig formået at gøre den gamle og slidte arkade hyggelig og indbydende. Og med fuldt hus i de fleste stader allerede fra start og en ordentlig tilstrømning af mennesker, ser det faktisk ud til at kunne være noget levedygtigt de endelig har fået banket sammen, der måske endegyldigt kan ryste det evige image som Bermuda-arkaden væk.

Som sagt elsker jeg madmarkeder. Der er noget fedt over de livlige markeder, fyldt med sanseoplevelser og et overflødighedshorn af forskellige smage, dufte og et heftigt liv. Jeg elsker Torvehallerne, jeg elsker Papirøen og jeg synes WestMarket virker mere end lovende.

Det er desværre sjældent man høre meget andet end kritik og skuffelse over disse markeder. Som f.eks. da Torvehallerne for nylig kunne fejre 5 års jubilæum. I stedet for at glæde sig over at Torvehallerne, efter det lange tilløb og flere forliste projekter, faktisk er blevet en bragende succes, trods den store skepsis der var overfor ideen. Der ikke bare tiltrækker mennesker i tusindvis og er et evigt mylder af liv, men også har spredt sig som ringe i vandet og er skyld i at madmarkeder skyder op over alt i landet. Så var det mest af alt de kritiske røster man hørte. Både i de store dagblade og på de sociale medier.

Som så mange andre byer rundt om i verden, har København endelig fået gode madmarkeder, der tiltrækker mange mennesker. Det er en herlig udvikling. Men typisk dansk, så skal vi hellere vrisse lidt over at det alligevel ikke var helt som vi godt kunne tænke os.

Et af de kritikpunkter man ofte hører, og som Berlingske også straks var ude med omkring WestMarket, er at der ikke er nok stader med friske og ferske fødevarer, men i stedet mere er streetfood og tilberedt mad.

Her må jeg altså bare sige at den der romantiske forestilling om storby-feinschmeckere der tager ud og køber råvarer af god kvalitet, som de kan kræse om til deres gourmet-aftensmad, omegnens små økologiske landmænd og de små fødevareproducenter der lige tager ind til byen og sælger deres specialiteter er meget sød, men desværre ret langt fra virkeligheden. Selvom moderne storbymennesker gerne, især i deres egen iscenesættelse, går op i kvalitet og det autentiske, så er virkeligheden at de fleste søger den gode, men hurtige og nemme oplevelse i en travl hverdag.

Byens nye mødesteder

De moderne fødevaremarkeder er langt mere blevet et mødested i byen – stedet man kan snuppe mad med hjem fra eller nyde det på farten, snuppe en øl efter arbejde, et glas vin eller en god kaffe og nyde mangfoldigheden af madoplevelser. Og det er egentlig ikke så skidt endda. Det er også den udvikling man ser i de udenlandske markeder. Tag en tur på Borough Market i London, eller forbi de traditionelle svenske Saluhaller, som enhver by med respekt for sig selv har haft i årevis, gå på Viktualiemarket i München. De ferske og friske råvarer er der stadig. Den tradition de er bygget op om. Men boder med færdiglavet mad og streetfood fylder mere og mere. De er også blevet mere et mødested end bare en markedsplads.

Der er ingen tvivl om at det ville være herligt med flere boder med ferske fødevarer, men da København ikke har samme tradition for den slags markeder, er det svært at få skabt et marked for dem – særligt i en tid hvor de lokale slagtere, ostehandlere og fiskehandlere forsvinder, og hvor netop takeaway og ready to cook-koncepter stortrives. Men omvendt kan vi jo så glæde os over at fastfood og mad på farten er blevet noget vi nu sætter krav til. Ikke bare til kvaliteten, men i høj grad også til variationen og forskellige smagsoplevelser.

Som nye urbane mødesteder og samlingspunkter – omkring de gode madoplevelser – synes jeg de nye madmarkeder er fantastiske. Jeg er glad for at de er blevet sådanne succeser, og flere ser ud til at komme til. Jeg er glad for at de rummer så stor mangfoldighed og variation. Selvom der er gengangere blandt boderne, selvom nogle af koncepterne er lige kedelige nok og selvom prisniveauet visse steder er noget peberet. Men trods det vil jeg sige et stort hurra for de tre meget forskellige markeder vi har nu – Torvehallerne, Copenhagen Street Food på Papirøen og nu WestMarket. Og for de mange nomade streetfood-markeder i sommerhalvåret og for det kommende (og nok helt anderledes) madmarked i Tivoli.

Opdatering – drømmen brast

Siden jeg skrev ovenstående, er der sket det at WestMarket led samme skæbne som alt andet der er forsøgt i denne arkade. Forbandelsen er altså ikke brudt.

Hvad gik så galt? Det er der mange meninger om, og det har været debatteret vidt og bredt. Åbningen så ret lovende ud, og jeg mener faktisk de havde fat i en del af det rigtige. Men begejstringen kunne ikke holde, og snart begyndte en negativ spiral, der i sig selv var selvforstærkende.

Jeg syntes faktisk at WestMarket var en hel del bedre end sit rygte. Der var en hyggelig atmosfære og en del spændende og alsidige madboder, der var noget mere moderate i priserne end på Papirøen. Men den negative tale om lukkede boder og deroute fyldte alt, og gjorde at mange holdt sig væk.

Stedet var bestemt ikke optimalt, men det fungerede. Desværre var det midten af WestMarket der fra start til slut fungerede bedst. Og vejen derind var lang, og ikke just indbydende. Man burde nok have gjort mere for at åbne arkaden mod omgivelserne, især mod Matthæusgade og Vesterbro. I stedet for straks at leje lokalet ud til et nyt supermarked, Føtex Food, da Kiwi lukkede, skulle man nok have benyttet lejligheden og integreret lokalet i WestMarket, så man skabte en åbning ud mod gaden. Det tror jeg havde inviteret flere inden for.

Det er nemt at være bagklog. Og når alt kommer til alt, så har stedets største problem nok altid været at der aldrig rigtig har været brug for en gennemgang lige her. Det er ikke det naturlige sted folk går, når de bevæger sig rundt i området. Den ligger for langt fra Enghave Plads, fra Istedgade, fra Værnedamsvej og fra den mere livlige del af Vesterbrogade mellem Værnedamsvej og Vesterbros Torv. Nu kommer der i stedet hotel. Måske det vil fungere bedre, end ting der kræver at folk kommer til udefra og naturligt lægger vejen forbi.

Den voldsomme begejstring for madmarkeder i København er kølnet en smule, street food-feberen er forbi og er ved at nå et mere naturligt leje. Nu har vi det klassiske i Torvehallerne, det mere skæve på Reffen for folk med hang til gamle containere og paller og det mere kommercielle og kædeprægede i Tivoli Corner. Måske kommer der et bag Frederiksberg Rådhus. Hvis planerne her bliver til virkelighed, håber jeg i hvert fald at de vil tænke sig om, og lære af erfaringerne. Skal der være plads til endnu et madmarked, skal det have sin klare profil, og vide præcis hvad der skal trække folk til. Man kan ikke mere bare regne med at folk automatisk kommer væltende bare fordi man slår nogle street food-boder op.

Indlægs forfatter: Rasmus Støvelbæk Olsen

Urban iagttager

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *