Metroens Cityring fylder 1 år. København blev forandret for altid!

I dag er det præcis et år siden Cityringen på den københavnske metro åbnede. Tillykke med fødselsdagen. Det var stort for København.

Vi var mange der havde set frem til den dag – nogle af os havde glædet os i over 20 år til at metroen endelig kunne slå ring omkring København, og kom til at omfavne alle brokvarterer.

København gik fra en by med en enkelt metrostrækning (med to linjer) til en by med et metronet.

Netop det at metroen blev et net, og ikke bare en strækning, er afgørende for metroens betydning for byen. Pludselige kan man køre på kryds og tværs af byen, og der er ikke længere bare én måde at nå sit rejsemål på. Effekten af det skal ikke undervurderes. Det øger det man på engelsk kalder network resilience, dvs. at nettet bliver mindre sårbart overfor forsinkelser og nedbrud, da man lettere kan finde nye veje. Jo mere nettet udvides, med nye knudepunkter hvor man kan skifte, jo stærkere bliver den effekt. 

Selvom der stadig er mange steder der har lidt langt til metro, så er der nu en klar følelse af at metroen er i hele byen, og de fleste steder er den aldrig langt væk. Den kører hele tiden og på ingen tid kommer man fra den ene ende af byen til den anden. København blev på en enkelt dag på en gang meget mindre – og samtidig meget større.

Siden da er M4 kommet til, på den første del til Orientkaj, og vi har nu et metronet med 4 linjer.

Et år i skyggen af corona

Det blev desværre ikke helt det første år for Cityringen, vi havde håbet på. Den nåede ikke engang at blive et halv år gammel, før corona ramte landet. Først forholdsregler, så nedlukning, herefter en sommer uden turister og så til sidst mundbind. Intet har været som det plejer.

Det mylder vi havde ventet i den nye metro blev noget mere afdæmpet. Men mange københavnere har alligevel taget metroen til sig, og den er allerede blevet en del af hverdagen.

Nogle gange kan man næsten ikke huske at den ikke har været der. Hvad gjorde man før, når man skulle fra Nørrebro til Enghave Plads?

Og vi er allerede på vej videre. Næste del af M4 til Ny Ellebjerg, er godt i gang med at blive bygget.

Og hvor skal den næste metro gå?

Skal det være M5 via Indre Nørrebro og Rigshospitalet ud til Lynetteholm og Refshaleøen? Eller skal den gå over Amager? Eller hvad med en linje fra Valby til Nørrebro under Fasanvej – som Frederiksberg bydel er meget begejstret for, hvis de altså kan finde pengene.

Uanset hvad, så stopper metroen ikke her. 

Jeg håber man husker at få alle stationer med. Det er afgørende også at få alle med på metronettet. I de nye planer, har man glemt en station ved Vesterbros Torv eller Gammel Kongevej, som der var i de tidligere planer. Men lige præcis det område er et af byens mest spændende og levende, og selvfølgelig skal de også med på metronettet. Det skal jo forbinde de steder hvor folk skal hen, ellers giver det ingen mening. Der kunne også godt være stationer ved Sølvtorvet og på Islands Brygge ved Havneparken.

Forhåbentlig kommer metroen også en dag ud til Nordvest, hvor bylivet blomstrer frem, ud til de forsømte kvarterer i Brønshøj og Husum, der aldrig fik deres S-tog. Og os i Valby håber også en dag at komme på metronettet.

Tillykke. For et år siden blev København for alvor en metroby. Byen bliver aldrig den samme igen.

Fra Cityringens åbning, 29. september 2019
Fra Cityringens åbning, 29. september 2019
Fra Cityringens åbning, 29. september 2019

Indlægs forfatter: Rasmus Støvelbæk Olsen

Urban iagttager

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *